Pilates

Träna Pilates på Forma Stockholm

Tisdagar kl. 18:00-19:00 samt torsdagar kl. 12:00-13:00 har vi pilatesklasser på Forma.

Nu är det sommaruppehåll med pilatesklasser men vi startar lunchgruppen på torsdagar igen från den 16/8.
Tisdagsgruppen startar igen den 1/10 kl. 18:00.

10-kort 2350 kr

Drop-in 250 kr

Välkommen med din anmälan till Catarina@formastockholm.se

Vill du träna privat med Tim så kan du kontakta honom på: 070-014 12 30 eller timmykasp@aol.com
Han tar emot i en pilatesstudio på Roslagsgatan 58.

Vår Pilatesinstruktör Tim Kasper är dansare och koreograf. Tim har över 20 års erfarenhet och utbildning inom Pilates och andra kroppsterapier. Han har varit verksam i New York, Paris, Tokyo för att landa hos oss på Forma i Stockholm sedan några år tillbaks.

Vad är Pilates?

Pilates är en träningsform som uppfanns i början av 1900- talet av tysken Joseph Pilates. Han skapade metoden med anatomi och fysik som grund och med influenser från både västerländska som österländska träningsmetoder och filosofier. 1974 introducerades Pilates i Sverige via Balettakademin.

Fokus ligger på att stärka de djupa muskulaturerna som arbetar för att upprätthålla god hållning, stabilitet och kroppskontroll. Genom stretch och styrkeövningar i rörelse uppnås balans, flexibilitet och styrka i hela kroppen, både muskler som leder.

Genom sin mångsidighet gynnar metoden de flesta, både elitidrottare, motionärer, äldre personer, personer som har hållningsbesvär och eller smärta. I stort sett passar det alla oavsett kroppsform och ålder.

Kunskap, koncentration och kvalité är nyckelord i utförandet av övningarna. Då blir träningen effektiv, säker och du ökar din medvetenhet samt kroppskontroll. Du får dessutom bättre hållning, du blir stark och smidig.

När kroppen mår bättre blir du också gladare och du får mer ork.

I sin ursprungsform är pilates en individuell träning med speciella pilatesmaskiner. Numera har det blivit både vanligare och populärare med gruppträning och då i små grupper. Träningen kan ske både med eller utan redskap och i varje övning tränar du flera muskelgrupper samtidigt.

”Redan efter första gången märker du skillnaden, efter 10 gånger kan du se skillnaden och efter 30 gånger har du fått en ny kropp.”

Det lovar skaparen av pilatesträningen Joseph H. Pilates.