Yogans effekter

Vad gör vårt stressade liv med oss och hur kan yoga hjälpa oss att må bättre?

Det forskas allt mer både i Sverige och utomlands om yogans hälsoeffekter och generellt visar forskningsrapporter positiva resultat vad gäller bland annat ryggbesvär, stress, huvudvärk, högt blodtryck och nedstämdhet. Det finns även en mängd andra härliga effekter av yogan.

Det är lätt att vi bara rusar på och tappar kontakten med oss själva och våra behov och utbrändhet och andra stressrelaterade symptom ökar med en väldig fart i vårt samhälle. Yoga ger oss tillfälle att få syn på vår stressnivå och att tömma sinnet på spänningar, så att de inte tar fäste och gräver allt för djupa spår i själen. Vanliga effekter när man utövar yoga regelbundet är att känna ett ökat inre lugn, få mer energi och ökad livsglädje. Det blir lättare att hitta sitt inre kompass och få klarhet att fatta bra beslut i livet och i vardagen. Kanske kan det skapa tid för eftertanke och ge utrymme att hitta sätt att minska kraven och skapa en lite lugnare tillvaro. Andra positiva effekter som yogan kan ge är stärkt immunförsvar, förbättrad matsmältning och fördjupad sömn.

Vi översköljs av intryck hela dagarna vilket skapar en påfrestning inom oss, därför är regelbunden rensning behövligt. Med hjälp av yoga kan vi ”tvätta” sinnet rent och andas ut spänningar som lagrats inom oss och vi kan mjuka upp spända muskler vilket gör att vi kan känna oss mer avspända. Yogan hjälper oss att ha energi kvar att njuta av livet även efter arbetsdagens slut, och inte bara gå på autopilot och mekaniskt fixa alla måsten för att sedan somna i TV-soffan av ren utmattning.

Yogans effekter är en färskvara precis som all fysisk träning och det är regelbundenheten som är viktigast. Att gå på yogapass en gång i veckan är en väldigt bra början. Att så småningom börja göra några enkla övningar hemma, ta djupa andetag några minuter på morgonen eller kvällen och kanske även meditera en liten stund varje dag gör stor skillnad med för vårt välmående. Med ganska liten insats kan man hålla den härliga yogiska energin uppe i vardagen mellan de tillfällen man går på vanliga yogapass i studio eller träningslokaler etc. Det är vanligt att de som utövar yoga känner stor skillnad i sin energi när de inte har mediterat eller gjort sina yogaövningar. När man väl har fått fatt på det inre lugnet och upplevt tillvaron i detta sköna tillstånd är det den sinnesstämningen de vill känna och hitta till igen.

Det är viktigt att yogan inte blir ytterligare ett krav i en redan fullbokad vardag, utan är en skön, fridfull och fokuserad stund att njuta av och se fram emot. Yogan hjälper oss att stanna i nuet och njuta av stunden, och inte stressa genom livet. Sömnen blir ofta djupare och skönare för den som utövar och praktiserar regelbundet.

För Jenny Formas Yoga instruktör är yoga något mer; ”Yogan är en god vän jag alltid har med mig och den hjälper mig att hitta ett lugn att luta mig emot under dagen, även när det stormar”.