Yoga

På Forma finns det fyra olika yogaformer att välja på: Harmoniyoga, Energiyoga, Stabilitetsyoga och Yinyoga. 

Vi erbjuder yoga i trivsamma lokaler och i en liten grupp, max 8 deltagare. Det finns även möjlighet till individuell yoga, där man bokar en Enskild yogatimme (dock inte yinyoga). Våra yogalärare är väldigt uppskattade och har lång erfarenhet.

Yogamattor finns, men självklart kan du ta med egen matta om du vill. Medtag mjuka och sköna träningskläder och ät helst inte senare än 2 timmar före passet.

Harmoniyoga

För dig som vill:

  • Varva ner  och släppa stress och spänningar ur både kropp och sinne
  • Bli smidigare och mer rörlig i kroppen
  • Lära dig enkla tekniker att behålla inre lugn och känna ökad närvaro i nuet

Denna yogaform passar dig som söker en lugn och harmonisk yogaform. Alla kan göra de flesta övningar och du utgår alltid från din egen förmåga och dagsform. Prestation och krav lämnar vi hemma.

Energiyoga

För dig som vill:

  • Bli smidigare, förbättra balans och bålstyrka
  • Varva ner och släppa stress och samtidigt få energi och bli piggare
  • Förbättra både koordination och syreupptagningsförmåga
  • Förbättra din prestation och fokus oavsett om det gäller t.ex. golf, löpning eller skidåkning

Denna yogaform passar dig som redan tränar någon fysiskt aktivitet och vill komplettera med den smidighet, ökade energi och bålstabilitet som yogan ger. Yogan är allsidig och vi tränar hela kroppen och skapar på så sätt balans och bättre hållning. Du får lära dig effektiva andningstekniker som både ger inre lugn och vitalitet. Varje pass avslutas med skön avslappning som ger återhämtning både för kroppen och hjärnan. Energiyoga passar både nybörjare och vana yogautövare.

Yogalärare Jenny Lindholm har tränat yoga i 25 år och är utbildad vid Axelsons Gymnastiska Institut. Jenny är uppskattad för sin pedagogiska förmåga att göra yoga tillgänglig för alla.

För mer information och anmälan till Harmoniyoga, Energiyoga eller Enskild yogatimme: mejla till jenny@formastockholm.se

Stabilitetsyoga

Människans muskulära stabilitet är medfödd, men bland annat skador, stress och monotona rörelser kan göra att vi mister denna naturliga stabilitet. Detta kan ge överbelastning och smärta i muskler och leder, vilket till exempel kan ge ryggvärk, axelproblem och löparknä. I stabilitetsyoga kombineras muskelkontroll och stabilitet med yogans stärkande och mjukgörande rörelser, som även ger närvaro och medvetenhet i kropp och sinne. Varje klass avslutas med andningsövningar (Pranayama) och avslappning.

Yogalärare Eva Granström är även leg. naprapat med mångårig erfarenhet och kunskap.

För mer information och anmälan till Stabilitetsyoga eller Enskild yogatimme, kontakta Eva på: evagranstrom14@gmail.com

Yinyoga

Yinyoga är en enkel yogaform som ökar din flexibiltet och ger en djup vila i kroppen och sinnet. Du får stanna 3-7 minuter i liggande och sittande positioner, noga utvalda för att aktivera kroppens bindvävnad. Detta gör dig mindre stel, samtidigt som du känner dig utvilad och påfylld.

För dig som vill:

  • träna på att inte prestera eller pressa på
  • träna på att” vara” med än att ”göra”
  • Få ökad självmedkänsla och kroppsmedvetenhet

Yogalärare Anna Swärd har lång erfarenhet av yoga, fysisk träning och ledarskap. Du kan läsa mer om Annas verksamhet på www.annasward.se

Anna håller en kurs i yinyoga vid sammanlagt fyra tillfällen på lördagar kl. 10. Du får andas ut och vila i noga utvalda positioner, lära dig om kroppens bindväv, vad som gör oss stela och hur yinyogan ökar din flexibilitet. Du får ett program så du kan träna mellan gångerna.
Du kan även gå på drop-in klass på lördagar kl. 11:45. Se mer info i rutan till vänster.

För mer information och anmälan till Yinyoga, kontakta Anna direkt på:  anna12sward@gmail.com eller
mobil  070 2737091 eller boka på Www.boka.se/annasward

Enskild yogatimme

Detta är för dig som vill ha en helt egen yogatimme där vi fokuserar på dina specifika och individuella behov. Kanske är du extra stel i axlar och rygg, behöver minska inre stress eller löptränar och behöver mjuka upp i höft och ben. Det passar även er som vill träna i par, med kompisgänget, ha möhippa eller ge bort ett yogapass i present.

Yogalärare Jenny Lindholm eller Eva Granström

Om yoga

Yoga är en mångtusenårig kunskap och teknik för att varva ner, få ökad energi och känna inre lugn i vardagen. Denna metod passar även väldigt bra för människan i vårt moderna samhälle, inte minst för att orka med det överbelastade liv många av oss har. Det är viktigt att yogan inte blir ytterligare ett krav i en redan fullbokad kalender, utan är en skön, fridfull och fokuserad stund att vila i och ser fram emot.

Yoga på Forma innehåller fysiska rörelser, andningsövningar och meditation. Varje pass avslutas med en skön vila och avslappning, detta är en viktig del av yogapasset och gör att effekten blir mer djupgående.

Andningen är central i all yoga. Att praktisera yogisk andning hjälper till att rensa ut mentala spänningar, syresätter blodet, gör oss klartänkta och lugnare.

De fysiska rörelserna gör oss mer smidiga, ger oss rörelseglädje samt ökar vår kroppskännedom. Övningarna på våra yogapass är välgörande och effektiva, och det är viktigt att de ska kännas trygga och säkra att utföra.

Meditation är en träning i att komma i kontakt med sig själv. Lugna tankarna, landa i stunden och känna mer närvaro i nuet. Med hjälp av ett mantra eller annat vilsamt fokus ger vi hjärnan välbehövlig vila och återhämtning

 

Yogans generella effekter, forskning med mera

Genom andning, närvaro, ökad blodcirkulation och förebyggande av skador, ges kroppen bästa möjliga förutsättningar att både läka och stärkas. Vad säger forskningen om yoga?

Läs mer om yogalärare Jenny

”Jag har praktiserat yoga i 25 år och det är en god vän jag alltid har med mig”